Po siedmiu latach od premiery, GTA V doczekało się kolejnej odsłony na konsole nowej generacji. Tryb wieloosobowy zrównoważył rodzica dla pojedynczego gracza, a Los Santos stało się dzięki temu miastem z większą duszą.
Rockstar Games
"Los Santos to piękne miejsce" - mówi Liam, 20-latek, który posługuje się pseudonimem Penguin i spędził, według jego szacunków, wiele setek godzin w mieście od czasu wydania Grand Theft Auto V w 2013 roku. Gra sprzedała się do tej pory w co najmniej 135 milionach egzemplarzy na całym świecie, co daje miastu w grze potencjalną populację siedem razy większą niż obszar Wielkiego Los Angeles, na którym jest oparta. "W rzeczywistości mieszkam w LA, więc czuję się jak w domu".
Dla setek tysięcy osób logujących się do gry każdego miesiąca, gra osiągnęła coś niezwykłego. Po siedmiu latach miasto Los Santos zmieniło się z jednoosobowej piaskownicy dla przestępców w stale odświeżane środowisko, w którym grupy do 30 osób mogą grać razem w kreatywny sposób. "Ja sam nie mogłem się znudzić GTA" - dodaje Liam.
Debiutując w 2013 roku, miasto zostało zaprojektowane tak, aby pomieścić zarówno oskryptowany tryb fabularny dla pojedynczego gracza, jak i nie do końca zdefiniowane mecze wieloosobowe. Obecnie uznawane za dwie gry, które trafiły do jednego pudełka, zarówno GTA V, jak i GTA Online mają doczekać się kolejnych odsłon wraz z zapowiedzią premiery PlayStation 5 i Xbox Series X w 2021 roku. Będzie to wydanie na trzecią generację gier - po początkowym wydaniu gry na Xbox 360 i PS3 oraz późniejszych wydaniach na PC, PS4 i Xbox One - i po raz pierwszy gracze będą mogli pobrać grę online bez fabuły dla jednego gracza.
W 2020 roku liczba graczy logujących się co miesiąc wzrosła, prześcigając nawet najnowszego konkurenta Rockstar - Red Dead Online. Jak podaje studio, na przełomie roku GTA pobiło swój własny rekord liczby graczy w ciągu miesiąca - tysiące osób dołączyło do gry podczas blokady, gdy wersja na PC została rozdana za darmo w Epic Games Store w maju. Rockstar zazwyczaj nie ujawnia, ilu graczy to faktycznie jest, poza określeniem tego jako "rekord". Jednak liczba graczy grających na Steamie - zaledwie ułamek całości na wszystkich platformach - osiągnęła 260,000 grających w jednym czasie w lutym (najwyższa liczba od pierwszego miesiąca debiutu na PC).
Pomimo reputacji przypadkowej, amoralnej przemocy, GTA przetrwało dzięki ciągłym aktualizacjom, które znalazły nowe sposoby na zapewnienie ludziom możliwości swobodnego łączenia się, mówi Liam, jeden z moderatorów subReddit r/GTAOnline, który ma prawie 800 000 subskrybentów. Liam niedawno dołączył do ekipy kaskaderów w grze wraz z innym redditorem, Jordanem, i mówi: "Gra utrzymuje mnie w zainteresowaniu dzięki przyjaciołom, których poznałem".
Odwiedź Los Santos online dzisiaj i jest to dziwaczne doświadczenie. Gra, w trybie fabularnym i multiplayer, pierwotnie miał na celu gritty realizmu. Ale po 7 latach ciągłej gry jest teraz w równej mierze kapsułą czasu z połowy ery Obamy - gdzie jednorazowe hity, takie jak "A.D.H.D" Kendricka Lamara, wciąż powtarzają się w radiu - i dziwnym bałaganem science-fiction, dzięki anarchicznemu zestawowi ulepszeń.
Teaserowy zwiastun reedycji na PS5 rozpoczyna się od zapowiedzi powrotu do znajomych dzielnic Los Santos i życia bohaterów trybu fabularnego, Michaela, Trevora i Franklina. Kończy się jednak wyścigami na rowerach Tron, plecakami odrzutowymi i minigunami. Fani twierdzą, że Los Santos Online działa teraz lepiej niż kiedykolwiek, mimo że między grą jednoosobową a wieloosobową jest coraz większy rozdźwięk i coraz większa przepaść.
Isaac, 19, grał w nią od samego początku, jeden z grupy, którzy dostali w swoje ręce grę jako nastolatek, a teraz są w wieku studenckim: "Chociaż satyra kulturowa się zestarzała, gamifikacja Los Santos zmieniła realistyczną interpretację Los Santos w bardziej tło dla chaosu latających Deloreanów, unoszących się w powietrzu rowerów i czołgów w mieście, gangów motocyklistów przemierzających północne części San Andreas, z bunkrami złoczyńców Jamesa Bonda rozrzuconymi po wsi, leżącymi uśpionymi laboratoriami broni i technologii rządowych".
To może być łatwe do zapomnienia dla fanów, którzy spędzili lata w grze Online od ostatniego dotknięcia fabuły, ale GTA Online było początkowo bust. Wczesne recenzje chwaliły tryb fabularny, ale GTA Online zostało sklasyfikowane jako coś, co powinno być w ramach otwartej bety, ale zamiast tego promowało się jako gra gotowa, a potem szybko się zepsuło.
Dodatek, który był darmowy, prawdopodobnie nie miał żadnego pozytywnego wpływu na początkową sprzedaż - mówi David Cole, główny analityk w firmie DFC Intelligence, zajmującej się badaniem branży gier.
"Premiera GTA Online była absolutnym bałaganem" - mówi Isaac. "Miałbyś szczęście, gdybyś mógł pozostać na jednym serwerze dłużej niż godzinę, zanim się zawiesił, co skłoniło Rockstar do wypuszczenia pakietu stymulacyjnego "Przepraszamy" w postaci 500 000 dolarów w grze". Pewne zbyt silne pojazdy, takie jak LAZER Jet i Rhino Tank, rozłożyłyby na łopatki nowych graczy - wyznaczając scenę dla lat przesadnego "griefingu" - "ale ostatecznym problemem przy premierze GTA Online był brak jakiejkolwiek znaczącej zawartości".
Przez lata gracze uważali, że granie w grę jest niemal bezcelowe - mielenie w GTA Online, aby gromadzić gotówkę, broń i samochody - bez prawdziwej zapłaty w postaci postępu fabularnego lub rozgrywki, mówi Isaac. Ale GTA odnalazło swój cel dzięki kilku głównym aktualizacjom z 2015 roku, które zmusiły graczy do współpracy przy dokonywaniu napadów, pozwoliły graczom tworzyć gangi motocyklistów i umożliwiły tworzenie hierarchii mafijnych poprzez umożliwienie graczom zatrudniania się nawzajem. Pojawiły się też nowe punkty orientacyjne, w tym kluby nocne, które można posiadać i prowadzić, oraz kasyna, które można odwiedzać lub okradać.
"Jest tak wiele rzeczy do zrobienia, nawet poza misjami fabularnymi, że znam wiele osób, które
używają gry jako sposobu na relaks" - mówi Esther Wright, wykładowca historii cyfrowej na Uniwersytecie w Cardiff. Ekipy i modderzy zaczęli grać w grę w nieprzewidziany sposób - od kręcenia filmów Machinima w grze po odgrywanie roli policjantów. "Nawet ja przeszedłem przez okres, w którym nie robiłem prawie nic poza ładowaniem gry i sprawdzaniem, jak szybko uda mi się osiągnąć 5-gwiazdkowy poziom Wanted, a potem jak długo wytrzymam. Jest w niej coś, co sprawia, że czuje się bardziej żywa niż większość gier z otwartym światem od tamtego czasu."
Dlaczego Los Santos czuje się naturalnie, gdzie inne cyfrowe miasta zawodzą? Najwyraźniej jest to równie trudne do zrozumienia, jak to, czy prawdziwe miasta tętnią życiem, czy są nudne, nawet dla graczy, którzy spędzili lata na zwiedzaniu wirtualnego świata. Istnieje mnóstwo wysokobudżetowych gier dla wielu graczy, oferujących misje kooperacyjne, zadania poboczne, hazard, sport i całą resztę, ale nie przykuwają one uwagi widzów. Wystarczy spojrzeć na Star Wars, z dziesięcioleci pieczone w lore i dobrej woli, który wielokrotnie walczył, aby uzyskać samowystarczalny MMO z ziemi.
Rockstar, ostateczne władcy tej libertariańskiej domeny, pozostają wszechmocny i zdalny: czasami upuszczając oszałamiające, świat rozszerzenia aktualizacji z niewielkim wyprzedzeniem, innym razem zakazując graczom angażowania się w pozornie rozsądnych działań, takich jak zakłady duże na wyścigach w grze, bez wyjaśnienia. Fani są sfrustrowani, ale przyznają, że twórcy z roku na rok poprawiają grę.
Wright mówi, że w 2013 roku Rockstar robił to już na tyle długo, że GTA V i Online czuło się już jak album "największych hitów". "Próbowanie, jak sprawić, by świat wydawał się żywy - a świat reagował na gracza - to coś, co Rockstar robił w trakcie w zasadzie wszystkich swoich gier prowadzących do tego momentu. Widać tego elementy w takich grach jak Bully i oczywiście we wszystkich poprzednich grach GTA. To tak, jakby wzięli wszystkie najlepsze kawałki rzeczy, które próbowali wypracować w różnych grach, a następnie połączyli je w sposób, który po prostu działa."
Teraz wydaje się, że to mógł być majstersztyk, aby uruchomić, zawieść i poprawić w oknie, gdy fani byli jeszcze zauroczeni trybem dla jednego gracza. GTA V, tryb dla pojedynczego gracza, kupiło wystarczająco dużo czasu, aby jego brzydkie, chaotyczne, początkowo bezsensowne dziecko, GTA Online, zjadło rodzica i przejęło rolę głównego powodu istnienia Los Santos. Liam nazywa połączenie trybu single-player i multiplayer GTA "niesamowicie inteligentnym wyborem, aby dać graczom czas na zakochanie się w postaciach trybu fabularnego". Mroźne przyjęcie Red Dead Online od czasu jego premiery w zeszłym roku pokazało, że fani nie są już tak wyrozumiali i oczekiwali, że studio będzie miało tętniący życiem świat po wyjęciu z pudełka.
Początkowe 265 milionów dolarów, które Rocktar wydał na budowę Los Santos, trybu fabularnego i wstępnego szkicu GTA Online, zwróciło się w ciągu kilku godzin od premiery, gdy gra osiągnęła poziom 1 miliarda dolarów w mniej niż trzy dni. Wliczając w to cenę okładkową i zakupy w grze, szacuje się, że gra zarobiła 6 miliardów dolarów w 2018 roku - co czyni ją na milę najbardziej dochodowym kawałkiem rozrywki, jaki kiedykolwiek wyprodukowano, nawet przed kolejnymi 45 milionami sprzedaży gier i pełnym wprowadzeniem mikrotransakcji w grze, takich jak nowe kasyno Los Santos, w którym gracze kontrowersyjnie płacą za kręcenie kołem w celu zdobycia nagród w grze.
"Inne gry chciałyby naśladować GTA V, ale łatwiej powiedzieć niż zrobić" - mówi Cole, spekulując, że rzadkie gry z otwartym światem, które mogłyby podążać tą samą ścieżką, to Zelda, gry Sony Horizon czy Wiedźmin. "Inne firmy będą prawdopodobnie podążać za bardziej wyciszonym podejściem. Na przykład to, co zrobiło Fortnite. Fortnite wyglądał jak rozczarowująca gra średniego szczebla, a wraz z sukcesem PUBG, Epic zmienił kierunek i dodał darmowy tryb battle royale. Tryb battle royale stał się grą, wszyscy zapomnieli o latach rozwoju na oryginale. Dodawanie trybów takich jak battle royale jest znacznie łatwiejsze niż rozwijanie kompletnego otwartego świata online."
Wszystko to oznacza złe wieści dla każdego, kto ma nadzieję na wielką, odważną premierę sequela w najbliższym czasie. Fani zarzucają Rockstarowi, że doi GTA V - i bez żadnych nowych, solidnych elementów zapowiedzianych na reedycję na PS5, zaczynają się niecierpliwić. Wszystkie komentarze na YouTube dotyczące zwiastuna premierowego to z grubsza ten sam niecierpliwy żart: znowu to samo? Ale studio raczej nie zaryzykuje nowej odsłony, podczas gdy Los Santos nadal wabi fanów. W rzeczywistości niektórzy fani pragną rozszerzenia mapy GTA Online przed czymkolwiek innym, a decyzja o oddzieleniu GTA V od Online w następnej generacji otwiera możliwość kontynuowania tego świata w nieskończoność. Cole przewiduje dziesięcioletnią przerwę pomiędzy V a kolejną dużą premierą - ustalając możliwą datę premiery na koniec 2023 roku.
Na razie mamy do czynienia z kanibalizacją miasta w GTA V. To, co zyskało w tym procesie, to "dusza" - mówi Jordan, 28 lat, który gra w tę serię od czasu jej wcieleń 2D w latach 90. "I nie mam tu na myśli sztucznego życia, które deweloperzy stworzyli, by wypełnić ulice, ale duszę obecną dzięki milionom graczy. W tę grę gra każdy wyobrażalny wiek, rasa i pochodzenie, ponieważ oferuje ona coś dla każdego."
"Chcesz potraktować ją jako symulator zbrodni i zarobić miliony? Nie ma problemu. Chcesz być bezkierunkowy, wskoczyć po pracy i wyładować się skacząc z góry Chiliad i masakrując bandę NPC? Proszę bardzo. Chcesz grać samemu i udawać, że jesteś gwiazdą GTA 6? Spokojnie. Chcesz połączyć się z zupełnie obcymi ludźmi, stworzyć prawdziwe więzi życiowe i nadać sobie własny kierunek i cel w grze? Możesz to zrobić i to właśnie polecam każdemu, aby GTA Online stało się najlepszą grą sieciową, jaka kiedykolwiek powstała: użyj swojej wyobraźni i kreatywności, aby wykorzystać wolność, jaką zawsze dawała nam gra."